Charakteristika odborného zaměření: - skupina je zaměřena na podmínky interoperability, navazující normy a technická řešení pro podsystém Infrastruktura Cíle odborného zaměření: - vytvářet podporu pro zástupce v evropských institucích a pracovních skupinách (CER, ERA, NBRail, CEN); - vytvářet podmínky pro členy TP v oblasti činnosti VaVaI, pro vytváření a vstup členů do konsorcií národních (TAČR, GAČR) a mezinárodních projektů (Shift2Rail, Horizon2020) zaměřených na potřeby členů TP
|
Činnost ES se soustředí do následujících oblastí:
a) Příprava a pořádání workshopů a školicích aktivit v oblasti podsystému Infrastruktura b) Podpora přípravy a realizace projektů zaměřených na efektivní, udržitelnou dopravní infrastrukturu s ohledem vlivu na životní prostředí c) Spolupráce se zahraničními partnery – Španělská železniční technologická platforma (PTFE), University of Applied Sciences St. Pölten, University of Birmingham d) Účast na domácích i zahraničních konferencích a výstavách (CETRA, ŽDC, Innotrans apod.) e) Podpora zahraničních stáží (TU Dresden, ŽU v Žilině, TU Vilnius, Newcastle University, TU Madrid, TU Bilbao, TU Zagreb apod.)
|
Vedoucí ES |
doc. Ing. Otto Plášek, Ph.D. |
Zástupce vedoucího ES |
Ing. Leoš Horníček, Ph.D. |
Členové ES |
Ing. Ivan Vukušič, Ph.D. prof. Ing. Ondřej Jiroušek, Ph.D. doc. Ing. Hana Krejčiříková, CSc. Ing. Danuše Marusičová Ing. Zbyněk Mynář Ing. Marek Pětioký Ing. Miroslav Procházka Ing. Tomáš Říha Ing. Marek Smolka, MBA Ing. Jiří Studnička Ing. Richard Svoboda, Ph.D. Ing. Filip Ševčík Ing. Radek Trejtnar, Ph.D. Ing. Jan Valehrach doc. Ing. Jan Vodička CSc. Ing. Libor Culík |
Další spolupracovníci |
|
Člen TP IŽI - název |
Obsah a zaměření spolupráce |
Správa železnic, státní organizace |
Úkoly technického rozvoje Projekt TAČR Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI) |
České vysoké učení technické v Praze |
Projekty TAČR Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI), Zvýšení kvality jízdní dráhy ve výhybkách pomocí zpružnění |
DT - Výhybkárna a strojírna, a.s. (DT) |
Projekt Shift2Rail (Horizon2020) S-CODE (Switch and Crossing Optimal Design and Evaluation Projekty TAČR Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI), Zvýšení kvality jízdní dráhy ve výhybkách pomocí zpružnění, Provozní diagnostika kvalitativních ukazatelů koleje železničních tratí měřením její prostorové deformace |
ŽPSV a.s. |
Projekt TAČR Pražce s pružnou ložnou plochou Vývoj nových konstrukcí předpjatých betonových pražců pro vysokorychlostní trati |
VUZ a.s. |
Úkoly technické rozvoje Správy železnic |
SKANSKA a.s. |
Projekt TAČR Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI) |
Univerzita Pardubice |
Projekt Shift2Rail (Horizon2020) S-CODE |
Vysoké učení technické v Brně |
Projekt Shift2Rail (Horizon2020) S-CODE (Switch and Crossing Optimal Design and Evaluation) Projekty TAČR Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI), Zvýšení kvality jízdní dráhy ve výhybkách pomocí zpružnění, Pražce s pružnou ložnou plochou Úkoly technické rozvoje Správy železnic |
Název projektu/ Akronym: Číslo projektu: Program financování: Období realizace: Příjemce: Konsorcium: Cíl/ Přínos projektu
|
Switch and Crossing Optimal Design and Evaluation
Shift2Rail, Open Call, IP3 2016 – 2019 University of Birmingham viz www.s-code.info Projekt "Switch and Crossing Optimal Design and Evaluation" (Optimální návrh a hodnocení výhybek a výhybkových konstrukcí S-CODE) byl řešen s finanční podporou společného podniku Shift2Rail. Výzkum byl zaměřen na radikálně nové způsoby, jakými vlaky přecházejí s koleje na kolej, a jeho cílem je přispět k vývoji výhybky a výhybkových konstrukcí nové generace. Řešení projektu S-CODE se věnovalo technologickým vizím použitelným v budoucí konstrukci výhybek a výhybkových konstrukcí, a to jak s ohledem na celkovou architekturu konstrukce výhybek, tak na zařízení v oblasti diagnostiky, ovládání a zabezpečení, samotné konstrukce kolejové jízdní dráhy i souvisejících technologických postupů. Výseldky řešení projektu významně přispějí k naplňování MAAP (Víceletého plánu činnosti) společného podniku Shift2Rail |
Název projektu/ Akronym: Číslo projektu: Program financování: Období realizace: Příjemce: Konsorcium: Cíl/ Přínos projektu |
Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)
TE01020168 TAČR, program Centra kompetence 2013 - 2019 ČVUT v Praze viz www.cesti.cz Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI) je projekt zaměřený na technické inovace, jejichž cílem je odstranění nedostatků dnešní dopravní infrastruktury. Věnuje se silniční a kolejové dopravní síti, včetně mostů a tunelů. Průřezově řeší environmentální hlediska, aspekty bezpečnosti a spolehlivosti konstrukcí a systémy efektivního hospodaření. Odpovídá na potřeby nákladově efektivní, materiálově a energeticky udržitelné, technicky trvanlivé, spolehlivé, chytré a trvale dostupné dopravní infrastruktury.
|
Název projektu/Akronym: Číslo projektu: Program financování: Období realizace: Příjemce: Konsorcium:
Cíl/ Přínos projektu |
Zvýšení kvality jízdní dráhy ve výhybkách pomocí zpružnění TA01031297 TAČR, program Alfa 2011 - 2015 DT – Výhybkárna a strojírna, a.s. ČVUT v Praze, Fakulta stavební VUT v Brně, Fakulta stavební Cílem projektu je omezení dynamických účinků vznikajících při průjezdu železničních vozidel výhybkami. Toto omezení vede ke zlepšení kvality železniční dopravy na straně vozidel, trati i cestujících. Projekt je zaměřen na návrh technického řešení železniční výhybkové konstrukce se zpružněným upevněním kolejnic pro varianty uložení v kolejovém loži i na pevné jízdní dráze. Nové uzly upevnění musí být ověřeny předepsanými laboratorními zkouškami a validací v trati včetně příslušných měření. Výstupy musí rovněž splňovat požadavky jak pro interoperabilitu dle příslušných TSI, tak EN a certifikáty. Předpokládá se, že řešení bude využíváno v síti SŽDC, ŽSR i pro exportní aktivity. |
2014: - Betonové pražce a pevná jízdní dráha - Navrhování železničních staveb v souvislosti s legislativou týkající se interoperability zaměřené na osoby se sníženou schopností orientace a pohybu - Geosyntetika v tělese železničního spodku
2015: - Výhybky a výhybkové konstrukce. Vady kolejnic - Zkušební metody v oblasti železniční infrastruktury - Stavba interoperabilních železničních tunelů - Letní technická škola pro doktorandy
2016: - Geometrické parametry koleje 2017: - Oprava a údržba železničních drah - Hodnocení dynamických účinků v koleji - Novinky v oblasti posuzování interoperability 2019: - Popis sítě SŽDC - Technologie výstavby pilotních úseků VRT v ČR
Pracovní skupiny CER: - WG Infrastructure (Infrastruktura) - WG Dynamic Behaviour of RST (Dynamické chování kolejových vozidel) - WG Safety in Railway Tunnels; (Bezpečnost v železničních tunelech) - WG Register of Railway Infrastructure (Registr železniční infrastruktury) - WG Persons with Reduced Mobility (Osoby se sníženou schopností pohybu a orientace) Pracovní skupiny CEN TC 256 Railway applications, SC 1: - WG 15 Track Design Parameters (Konstrukční parametry návrhu polohy koleje) - WG 16 Sleepers and Bearers (Pražce příčné a výhybkové) - WG 18 Switches and Crossings (Výhybky a výhybkové konstrukce) - WG 21 Acceptance of Track Works (Přejímka prací na koleji) - WG 28 Track Geometry Quality (Kvalita geometrie koleje) - WG 32 Gauges (Průjezdné průřezy a obrysy) - WG 46 Ballastless Track (Pevná jízdní dráha) - SG Track Bridge Interaction (Interakce most kolej)
NB Rail
Příprava a podávání projektů: - TAČR DOPRAVA 2020+, Výhybka 4.0 - Shift2Rail S2R-0C-IP3-01-2020: Next Generation Track Transition Zones - Shift2Rail S2R-OC-IPX-01-2020: Innovation in guided transport Informační workshopy: - Legislativa a organizace vědy a výzkumu v ČR - Informační zdroje pro vědu a výzkum - Hodnocení vědy a výzkumu v ČR |