Místo a úloha Technologické platformy v oblasti interoperability transevropského železničního systému
Požadavky spojené se zajištěním železniční interoperability vychází ze záměrů Evropské unie (EU) připravit podmínky pro integraci evropského železničního průmyslu a vznik jednotného trhu s jeho produkty a jsou vyjádřeny ve směrnicích ES o interoperabilitě transevropského vysokorychlostního a konvenčního železničního systému. Těmito požadavky se musí řídit projektování, výstavba, související výroba i navazující údržba tratí.
Interoperabilita železničního systému zajišťuje mimo jiné kompatibilitu železniční infrastruktury jednotlivých členských států EU.
Jedním z prostředků dosažení interoperability je rozdělení evropského železničního systému ve strukturální oblasti na subsystémy:
· „infrastruktura“ (koleje, výhybky, stavební konstrukce),
· „energie“ (elektrizační zařízení, nadzemní trolejová vedení),
· „řízení a zabezpečení“ (zařízení pro zajištění bezpečnosti, ovládání a řízení pohybu vlaků),
· rozhraní subsystémů (sběrače proudu, rozhraní kolo – kolejnice, atd.)
Tyto subsystémy jsou součástí tzv. velké železniční infrastruktury. Věcný rozsah uvedených podsystémů je pokryt stavebními a výrobními činnostmi průmyslových partnerů Technologické platformy.
Pro navzájem si konkurující firmy nejen tuzemské je zvláště významné udržet si a rozšířit podíl na předpokládaném razantním rozvoji české i evropské železniční infrastruktury. Současně jde o neopakovatelnou příležitost firem zajistit si v předstihu větší konkurenceschopnost při získávání zakázek zaměřených na realizaci technické propojenosti transevropské železniční sítě.
Cílevědomá a systémově usměrňovaná příprava českého průmyslu prostřednictvím spolupráce v rámci Technologické platformy s využitím nových progresivních technologií je významným předpokladem jeho budoucí celkové úspěšnosti na domácím, ale i evropském trhu.