Expertní skupina ŘÍZENÍ A ZABEZPEČENÍ (ES CCS)
1. Charakteristika a cíle odborného zaměření Expertní skupiny
Expertní průřezová skupina "Řízení a zabezpečení" dále jen CCS podle anglického pojmenování Control Command and Signalling, která pracuje v rámci spolku "Interoperabilita železniční infrastruktury".
Zaměření skupiny CCS je na oblast zabezpečovací techniky na železnici a to zejména z pohledu Interoperability Evropského železničního prostoru.
|
2. Obsah činnosti Expertní skupiny
ETCS
- Sledování a aktivní ovlivňování Přílohy A TSI CCS, které se vydávají formou rozhodnutí EK, která popisuje ETCS. Specifikace ETCS se vyvíjí a jsou publikovány v jednotlivých vydáních základních verzí těchto specifikací, tzv. Baselines, aktuálně (2016) jsou dle rozhodnutí EK 2015/14, měnící rozhodnutí EK 2012/88/EU, platné ve dvou verzích: v Baseline 2 (Subsetu-026 2.3.0d -oficiálně jde o Subset-026 ve verzi 2.3.0 se zapracovanými požadavky na změny dle Subsetu-108 verze 1.2.0) a v první údržbě Baseline 3 (specifická verze Subsetu-026 3.4.0). Verze všech platných dokumentů obsahujících specifikace ETCS jsou zveřejňovány na webových stránkách ERA.
Další rozvoj ETCS a moderních systémů řízení dopravy
- Spolupodílení se na dalším rozvoji systému ETCS, jeho doplňkových součástí. Tyto činnosti jsou jak ve formě výzkumu a vývoje, tak přímo již fáze specifikační, kdy se vytváří popis standardizovaných rozhraní mezi jednotlivými systémy.
Odborné konzultace a osvětová činnost
- V neposlední řadě je osvětová činnost o bezpečnosti dopravy na železnici, trendech a budoucnosti, ale také poučení z rozborů mimořádných událostí a jejich rozbor.
Posuzování a hodnocení produkce
- Certifikační autority pro výrobky CCS. V rámci technologické platformy působí následující Akreditované instituce: Certifikační orgán pro výrobky při Fakultě dopravní ČVUT a Akreditovaný certifikační orgán Výzkumného ústavu železničního. Mimo technologickou platformu působí ještě Certifikační orgán pro výrobky (COV) EUROSIGNAL.
- Notifikovanými osobami pro oblast řízení a zabezpečení – jak FD ČVUT (Autorizovaná a notifikovaná osoba při Fakultě dopravní ČVUT ), tak i VÚŽ (Autorizovaná / Notifikovaná osoba Výzkumného ústavu železničního) jsou Notifikovanými osobami pro oblast řízení a zabezpečení.
- Veškeré výše zmíněné instituce jsem velmi důležitou součástí železničního systému, protože každý prvek zabývající se bezpečností musí být před nasazením do provozu posouzen a schválen z pohledu souladu s Evropskými normami (Certifikační orgány) a s požadavky evropské interoperability (Notifikovanými osobami).
- Spolupráce Evropských Notifikovaných osob v rámci organizace NB Rail.
|
3. Složení Expertní skupiny
Vedoucí ES
|
Ing. Vladimír Kampík
|
Zástupce vedoucího ES
|
doc. Dr. Ing. Tomáš Brandejský
|
Členové ES
|
Ing. Ladislav Polcar
Ing. Karel Beneš
Ing. Ladislav Kovář
doc. Ing. Vít Fábera, Ph.D.
Ing. Michal Pavel
Ing. Ivan Tuháček, Ph.D.
|
Další spolupracovníci
|
|
4. Konkrétní spolupráce se členy Technologické platformy IŽI
Člen TP IŽI - název
|
Obsah a zaměření spolupráce
|
Expertní skupina IRRB
|
Poskytování informací o výzkumném programu Shift2Rail
|
5. Přehled realizovaných projektů v období od 2014
Monitoring přítlačné síly
Program / gestor
|
SŽDC
|
Doba řešení
|
2013
|
Cílem bylo navrhnout instalaci technického zařízení, které bude ve vybraných bodech nepřetržitě kontrolovat velikost přítlační síly pantografu působící na trolejový vodič a zdvih trolejového vodiče při jízdě EHV a zajistit tak podmínky pro bezporuchový provoz trakčního vedení. V konečném důsledku bude cílem systému přenést získané informace do systému řízení infrastruktury a tak kontrolovat za provozu stav EHV, což umožní včas zasáhnout v případech, kdy nejsou dodrženy normami stanovené hodnoty přítlačné síly.
|
Projekt 3InSat - Train Integrated Safety Satellite System Demonstration
Program / gestor
|
ESA Evropská vesmírná agentura ARTES-20
|
Doba řešení
|
2012–2014
|
Demonstrační projekt využití bezpečné lokalizace vlaku pomocí GNSS pro regionální tratě. Projekt byl řešen 2012–2014, Výsledkem byl prototyp vozidlového terminálu a příslušné pozemní infrastruktury, zajišťující bezpečnou lokalizaci vlaku na bázi GNSS pro regionální a nákladní tratě, s cílem využít vozidlové i stacionární části systému ETCS, plně nahradit eurobalízy a zahrnout ověření jiných technologií komunikace vozidlové části s RBC než GSM-R (satelitní komunikace, TETRA apod.)
|
Projekt SATLOC - Satellite based operation and management of local low traffic lines
Řešitel / spoluřešitelé projektu
|
AŽD Praha/ UIC (Siemens/Invensys, Ansaldo STS, Univerzita Linz)
|
Projekt řešen 2012–2014, 8 partnerů pod vedením UIC (Siemens/Invensys, Ansaldo STS, Univerzita Linz). Výsledkem byl prototyp vozidlového terminálu a radioblokové centrály, zajišťující bezpečné řízení vlaku s využitím lokalizace pomocí GNSS pro regionální tratě, s cílem do značné míry zajistit slučitelnost se stacionární částí systému ETCS a plně nahradit Eurobalízy.
|
Podpora ERA při tvorbě specifikací systému ETCS
6. Informace o uskutečněných aktivitách ES CCS